Do gabinetów terapeutycznych trafiają Osoby LGBTQ+/GSRD, potrzebujące pomocy w obszarze przeżywanych trudności.
Praca z Klientami_tkami o różnych tożsamościach psychoseksualnych i genderowych wymaga przygotowania merytorycznego i pewnego uwrażliwienia, które pozwalają swobodnie poruszać się w zgłaszanej przez Nich_Nie tematyce. Wbrew spotykanej opinii, nie są to tacy sami Klienci i Klientki jak Osoby heteronormatywne, gdyż ich doświadczenia i przeżycia opierają się na wykluczeniu z heteronormatywnego nurtu społecznego.
Specyfika problemów Osób nieheteronormatywnych wynika zarówno z sytuacji społeczno-politycznej, w jakiej żyją w Polsce jak i uwarunkowań społecznych, lokujących Osoby LGBTQ+ poza dominującą heteronormą. Bez względu na wiek i kontekst relacyjny, w jakim zgłaszają się na terapię, mogą przeżywać to, czego nie doświadczają Klienci_tki heteronormatywni_ne:
– coming out w rodzinie, środowisku szkolnym lub zawodowym
-większe ryzyko uzależnień od substancji psychoaktywnych
-przeżywany stres mniejszościowy
– niewidoczność w życiu społecznym
– kwestia braku uregulowań prawnych dotyczących legalizacji małżeństw jednopłciowych i wynikających z niej udogodnień przysługujących małżeństwom różnopłciowym
-stygmatyzacja i dyskomfort ze względu na niepodejmowanie ról genderowych akceptowanych przez heteronormatywne społeczeństwo
-stygmatyzacja w opiece zdrowotnej i medycznej
-stygmatyzacja rodzin tęczowych
-trudności wieku senioralnego np.: stygmatyzacja ze względu na wiek
Na warsztacie będzie przestrzeń, aby wyjaśnić, porozmawiać, dopytać i podyskutować o tym:
-czym jest różnorodność seksualna, genderowa i relacyjna?
-co oznaczają litery, terminy, skrótowce, plusy i gwiazdki używane zarówno przez społeczność LGBTQ+ jak i Specjalistów_tki ?
– kto z grupy Osób nieheteronormatywnych może trafić do Twojego gabinetu?
– jak inkluzywnie rozmawiać z Klientami i Klientkami LGBTQ+ w sposób wspierający i szanujący?
– jakie sformułowania i wypowiedzi mogą zranić Osobę zgłaszającą się po pomoc?
-jak wspierać Rodziców w przyjęciu tożsamości nieheteronormatywnych nastolatków i młodych dorosłych
-gdzie szukać możliwości rozwoju zawodowego w tym obszarze, aby w żadnym wypadku nie być edukowaną_nym przez Osoby wspierane?
WARSZTAT PRZEZNACZONY JEST DLA: